Diferențele de mentalitate dintre liderii IMM-urilor din România și Ungaria

În vara aceasta am efectuat un studiu în rândul clienților noștri. Prin acest studiu am descoperit informații extrem de interesante despre mentalitatea și modul de operare al managerilor de IMM-uri din România și Ungaria. Printre concluziile cheie, se remarcă faptul că liderii de afaceri mici și mijlocii din România nu se simt atât de “înrobiți” de propriile companii în comparație cu omologii lor din Ungaria. Această diferență ne oferă o imagine de ansamblu fascinantă asupra modului în care antreprenorii din cele două țări percep provocările zilnice ale conducerii unei afaceri, relația lor cu datele și deciziile strategice, cât și capacitatea de a menține un echilibru între viața profesională și cea personală.

În baza acestui studiu, vom explora nu doar contrastul dintre managerii de IMM-uri din România și Ungaria, ci și tendințele comune care ar putea influența succesul pe termen lung al afacerilor din ambele țări.

Conducerea unei întreprinderi mici sau mijlocii (IMM) nu a fost niciodată o treabă ușoară. Impulsul constant de a dezvolta afacerea, de a lua decizii strategice și de a asigura buna desfășurare a operațiunilor poate estompa adesea limita dintre viața profesională și cea personală. Acest studiu ne ajută să vedem diferențele cheie în ceea ce privește stilurile de conducere ale antreprenorilor din România și Ungaria, utilizarea datelor și echilibrul dintre viața profesională și cea privată.

Liderii IMM-urilor

Una dintre concluziile studiului este modul în care fondatorii IMM-urilor percep relația lor cu propriile companii. În timp ce deținerea unui IMM este adesea asociată cu libertatea și autonomia, realitatea poate fi mai restrictivă, mulți antreprenori simțindu-se prinși de cerințele zilnice ale afacerii lor, ca într-o capcană.

Cu toate acestea, potrivit studiului, fondatorii IMM-urilor din România par să aibă o perspectivă mai ceva mai sănătoasă în comparație cu omologii lor maghiari. În Ungaria, 10% dintre liderii IMM-urilor sunt complet de acord cu afirmația că se simt „sclavii companiei lor”, în timp ce în România, acest număr este puțin mai mic, 6%. În plus, 35% dintre managerii maghiari sunt oarecum de acord cu acest sentiment, față de 26% în România. Acest lucru sugerează că antreprenorii români au puțin mai mult succes în menținerea unui echilibru între cerințele conducerii unei afaceri și viața lor personală.

Cu toate acestea, fondatorii IMM-urilor din România sunt mai predispuși la a se simți de neînlocuit. Un procent de 51% dintre proprietarii români de IMM-uri consideră că afacerea lor nu ar supraviețui fără ei, comparativ cu 24% în Ungaria. Această contradicție evidențiază o provocare unică pentru antreprenorii români: deși nu se simt complet înrobiți de afacerea lor, aceștia se consideră indispensabili, creând o dependență care s-ar putea dovedi problematică pe termen lung.

Dependența de un singur manager pentru a asigura buna funcționare a unei companii este riscantă. Fără un plan de urgență, chiar și o absență pe termen scurt, cum ar fi o urgență familială sau o boală, s-ar putea ajunge la perturbări operaționale semnificative. După cum a subliniat Csaba Rácz, CEO al MiniCRM, întreprinderile care depind prea mult de o singură persoană devin „rezistente la orice fel de schimbare”, lăsându-le vulnerabile în fața provocărilor neprevăzute. Această dependență subliniază necesitatea ca liderii de afaceri din ambele țări să ia măsuri în vederea delegării responsabilităților și să se asigure că întreprinderile lor pot funcționa independent.

IMM-urile nu sunt conduse de date

Într-o eră în care datele sunt prezentate ca fiind cheia unui proces decizional mai inteligent și a creșterii afacerilor, este surprinzător să aflăm cât de puțini manageri de IMM-uri din România adoptă o abordare bazată pe date. Conform studiului, mai mult de jumătate dintre liderii IMM-urilor din Ungaria (54%) fie nu utilizează deloc datele, fie o fac la nivel superficial. Situația este și mai îngrijorătoare în România, unde mai puțin de 3% dintre fondatorii de afaceri iau în mod constant decizii bazate pe date, comparativ cu 12% în Ungaria.

Pentru mulți lideri de IMM-uri, deciziile sunt încă luate intuitiv sau în baza unor date limitate. În timp ce cifrele cu privire la venituri sunt citate frecvent atât de antreprenorii români (43%), cât și de cei maghiari (45%), utilizarea unor date mai cuprinzătoare, cum ar fi randamentul investițiilor (ROI), este mai mică. În Ungaria, 32% dintre proprietarii de IMM-uri acordă prioritate ROI-ului ca indicator cheie de performanță, însă în România, accentul este pus mai mult pe indicatorii de vânzări (31%). Acest lucru sugerează că fondatorii de afaceri din România ar putea fi mai concentrați pe rezultatele vânzărilor pe termen scurt decât pe profitabilitatea pe termen lung și pe sustenabilitatea afacerii.

Lipsa utilizării semnificative a datelor este o oportunitate ratată pentru IMM-uri. Exploatarea datelor poate ajuta întreprinderile să optimizeze operațiunile, să prevadă tendințele viitoare și să ia decizii strategice mai bine fundamentate. Cu toate acestea, chiar și în rândul celor care utilizează date, studiul a constatat că acestea sunt adesea utilizate aleatoriu sau superficial, limitându-le eficiența. Fără o utilizare intenționată a datelor, întreprinderile ratează un instrument valoros pentru creștere și eficiență.

Viziunea contează, dar cât e de clară?

Una dintre cele mai pozitive concluzii ale studiului este că marea majoritate a fondatorilor de IMM-uri din România și Ungaria au o viziune personală pentru afacerea lor. În România, 86% dintre factorii de decizie în afaceri se bazează pe o viziune clară, în timp ce în Ungaria, numărul este similar, de 87%. Cu toate acestea, studiul relevă un decalaj între a avea o viziune și formularea și implementarea activă a acesteia în cadrul companiei.

În România, 74% dintre antreprenorii IMM-urilor au o viziune clar formulată pentru afacerea lor, un procent mai mare decât în Ungaria (68%). Această claritate ar putea fi un factor care contribuie la motivul pentru care liderii IMM-urilor din România se simt mai puțin împovărați de companiile lor. O viziune bine definită le permite managerilor să stabilească obiective clare, să își alinieze echipa și să creeze o “ciornă” pentru succes, reducând din haosul cotidian care duce adesea la burnout și epuizare.

În lipsa unei viziuni, întreprinderile riscă să rămână blocate într-un ciclu reactiv, stingând în mod constant incendiile, în loc să se îndrepte către un scop mai larg. Un lider de succes al unui IMM nu trebuie doar să aibă o viziune personală, ci și să se asigure că întreaga companie este aliniată la aceasta. Această aliniere poate duce la o mai mare eficiență operațională și la angajați mai motivați.

Riscul de a fi de neînlocuit

Una dintre cele mai alarmante concluzii ale studiului este numărul mare de manageri de IMM-uri din România care se consideră de neînlocuit. În România, 51% dintre manageri cred că firma lor ar fi paralizată fără ei, față de doar 24% în Ungaria. Acest nivel de dependență de o singură persoană nu este doar un risc pentru întreprindere, ci și o barieră în calea evoluției.

Când o companie este prea dependentă de o singură persoană, aceasta devine mai rezistentă la schimbare și mai vulnerabilă la crize. De exemplu, dacă un CEO al unui IMM ar avea o urgență personală sau ar fi indisponibil pentru o perioadă îndelungată, întreaga afacere s-ar putea opri. Această lipsă de reziliență operațională expune întreprinderea la riscuri semnificative și limitează capacitatea acesteia de a se adapta la noi provocări sau oportunități.

Liderii IMM-urilor care se consideră indispensabili trebuie să ia măsuri pentru a delega responsabilități și a-și responsabiliza echipele. Crearea unui plan de succesiune sau a unei strategii de urgență este esențială pentru a se asigura că întreprinderea poate continua să funcționeze fără probleme, chiar și în absența directorului său. Acest lucru nu numai că reduce riscul, dar permite, de asemenea, extinderea mai eficientă a afacerii, astfel aceasta poate crește dincolo de limitele capacității unei singure persoane.

Studiul oferă informații valoroase cu privire la provocările și oportunitățile cu care se confruntă managerii IMM-urilor din România și Ungaria. În timp ce managerii români se pot simți mai puțin împovărați de afacerile lor decât omologii lor maghiari, ambele țări împărtășesc o lipsă a procesului decizional bazat pe date și se confruntă cu riscuri semnificative din cauza dependenței de liderii individuali. 

Pe scurt, pentru a avea succes pe termen lung, fondatorii IMM-urilor trebuie să acorde prioritate utilizării datelor, să își clarifice viziunea asupra companiei și să se asigure că afacerile lor pot funcționa independent de orice persoană. 

Primul pas pentru a rezolva aceste provocări, este implementarea unui CRM. Dacă vrei să știi exact cum se potrivește MiniCRM cu firma ta, programează o sesiune de consultanță gratuită. Vei afla cum să folosești MiniCRM pentru a economisi timp cu sarcinile care aduc cu adevărat valoare companiei tale.

În această consultanță discutăm despre:

  • Cum să centralizezi automat toate informațiile într-un singur sistem.
  • Cum să delegi sarcinile administrative angajaților, iar tu, în calitate de lider, să te ocupi de planificarea și dezvoltarea companiei tale.
  • Cum să crești rezultatele afacerii tale cu ajutorul proceselor eficiente din MiniCRM.
  • Cum să câștigi timp pentru sarcinile care aduc venituri companiei tale.