De ce urăsc sau iubesc angajații din vânzări CRM-urile?

Ca orice instrument, depinde de persoana care îl mânuiește. Aș putea folosi un ciocan pentru a înfige eficient un cui într-o scândură. Altcineva ar putea prefera o piatră. Unui tip îi place să-și folosească fața. La finalul zilei, tipul care își folosește fața ar putea fi de fapt în frunte cu cele mai multe scânduri bătute în cuie… dar, omule, o face în mod dificil (și dureros).

Dacă îi întrebi pe manageri, 65% din utilizatori spun că CRM-ul a crescut veniturile din vânzări și 50% consideră că a crescut productivitatea (IBM. Microservices in the enterprise, 2021). 

Dar să implementezi cu succes un CRM depinde foarte mult de angajații care o să îl folosească. Cel mai frecvent, aceștia sunt oamenii de vânzări dintr-o companie. Iar părerile acestora despre CRM sunt împărțite…

Am folosit social media pentru a avea câteva conversații anonime cu reprezentanți de vânzări despre părerea lor generală legată de CRM-uri. Iată ce ne-au spus unii dintre aceștia. 

De ce urăsc angajații din vânzări CRM-urile…

…și ce contra-argumente le dau cei care iubesc CRM-urile

1. Sunt prea obișnuiți cu Excelul, agenda etc.

Printre cei care au răspuns întrebărilor sunt și destui reprezentanți vânzări de modă veche. În cazul acestora, să renunțe la sistemele pe care le folosesc deja de multă vreme, este dificil.  

Anonim

Reprezentant Vânzări

“Deși compania mea folosește un CRM, eu am un Excel. Am o coloană cu pașii următori, una cu deadline, una cu cel mai recent contact, una cu valoarea deal-ului, alta cu stadiul vânzării. Mai adaug unele coloane pe parcurs. Recunosc că unele spreadsheet-uri pe care le-am folosit în trecut au devenit cam mari la un moment dat. Dar eu încă nu am văzut un CRM care să mă ajute la fel de mult ca un spreadsheet Excel.”

Răspunsul unui alt utilizator la acest argument:

Anonim

Reprezentant Vânzări

“Asta încerc și eu să fac acum (n.n. să folosesc Excel), dar fără remindere automate și cu update-ul manual al cifrelor, e un coșmar să țin pasul.”

Iar alți agenți vorbesc despre dificultatea de a reține informații în lipsa unui CRM. Excelul sau agenda nu sunt nici pe departe suficiente, în opinia lor:

Anonim

Reprezentant Vânzări

“Un CRM bun este o necesitate. Am vorbit cu 30-200 de persoane pe zi, am dat 1.000 de telefoane… pur și simplu nu am cum să stochez o asemenea cantitate de date în creierul meu.  (…) Un CRM organizează totul pentru mine, cu cine trebuie să vorbesc, teritoriul meu, am tone de deal-uri active în desfășurare și CRM-ul urmărește toate e-mailurile mele și răspunsurile de la clienții potențiali… Toate informațiile sunt la îndemâna mea.”

Dar comparația cea mai bună dintre CRM și alte unelte o face următorul reprezentant de vânzări:

Anonim

Reprezentant Vânzări

“Ca orice instrument, depinde de persoana care îl mânuiește. Aș putea folosi un ciocan pentru a înfige eficient un cui într-o scândură. Altcineva ar putea prefera o piatră. Unui tip îi place să-și folosească fața. La finalul zilei, tipul care își folosește fața ar putea fi de fapt în frunte cu cele mai multe scânduri bătute în cuie… dar, omule, o face în mod dificil (și dureros).”


2. Nu le place cum îl folosește managementul

Până la urmă există foarte puțini oameni de vânzări care chiar urăsc CRM-ul în sine. De cele mai multe ori, aceștia nu sunt de acord cu felul în care îl folosește managementul. Adică strict ca unealtă de supraveghere și de previzionare a vânzărilor.

Anonim

Reprezentant Vânzări

“Majoritatea CRM-urilor sunt niște chestii pe care un manager de vânzări incompetent le ia pentru a urmări activitatea. (…) Apoi le bagă pe gâtul unei echipe care este deja supraîncărcată. ”


Anonim

Reprezentant Vânzări

“Este folosit pentru a prognoza veniturile, nu pentru a gestiona oferte și vânzări.”


Anonim

Reprezentant Vânzări

“Urăsc CRM-ul doar când e folosit ca unealtă de măsurarea a răspunderii, în loc de a-l folosi ca să crești șansele de a închide mai multe vânzări. Îmi place ce aduce un CRM în termeni de funcționalități pentru vânzări, dar urăsc modul în care ajung să îl folosească unii lideri. (…) Lideri care spun: “dacă nu e în CRM, nu există”. Deci dacă mă sună un client la 7 seara sau răspund la un SMS la 6 dimineața, înseamnă că nu am făcut nimic, dacă nu mă loghez în CRM la ora aia. (…) Dar tocmai genul ăsta de interacțiuni cresc încrederea și construiesc relațiile.”

Alți reprezentanți vânzări răspund cu moduri eficiente / corecte de a folosi CRM-ul în organizație. În opinia lor, monitorizarea reprezentanților vânzări prin CRM este utilă și pentru angajați, nu doar pentru manager:

Anonim

Reprezentant Vânzări

“Rolul unui CRM bun nu este de a înregistra ce ai făcut până acum, ci de a-ți spune ce să faci mai departe.”


Anonim

Reprezentant Vânzări

“(…) este o extensie a creierului tău și dacă este folosit bine te poate ajuta să faci mult mai multe lucruri în mult mai puțin timp. Îi oferă managerului tău vizibilitate asupra vânzărilor tale, astfel încât să te poată ajuta prin coaching. În plus, în organizațiile mai mari, datele din CRM pot fi folosite pentru a-ți furniza resurse targetate ca să poți închide deal-uri.”


Anonim

Reprezentant Vânzări

“În timp ce folosești metodic acest tool ca să îți susții propriile procese și cureți și clarifici date, notițele pe care la introduci îi ajută pe manageri să urmărească ce faci. Dar, cel mai important e că aceștia pot identifica ce funcționează la abordarea ta și ce poate fi împărtășit și altor agenți de pe alte zone. În plus, aceștia văd dacă echipa are șanse să își atingă target-urile. ”


3. Cred că pierd timp cu introducerea de date…

…timp în care ar putea să facă vânzări

Anonim

Reprezentant Vânzări

“Fiecare minut în care folosesc un CRM stufos, e un minut în care nu vând.”


Anonim

Reprezentant Vânzări

“Introducerea unui cont nou (n.n. în CRM) și a datelor de contact poate fi dureroasă. Trebuie făcută, altfel vei uita pe cine ai contactat și ce ai discutat. Dacă preiei cumva o poziție nouă sau o zonă nouă și nu există CRM, va trebui să o iei de la zero și credeți-mă că e nasol.”

Într-adevăr, CRM-ul necesită un efort suplimentar din partea angajaților, iar dacă aceștia nu văd beneficii imediate, totul devine o corvoadă. Cu atât mai mult cu cât pe fișa de client din sistem sunt de introdus manual informații în multe câmpuri pe care reprezentantul de vânzări le va folosi foarte rar sau niciodată.

Însă CRM-urile performante se bazează mult pe automatizări, preluare automată de date, schimbări automate de status și integrări cu formulare, astfel încât reprezentantul vânzări să facă cât mai puțină introducere manuală. 

Iar utilitatea acestui mic efort suplimentar se vede în timp, așa cum explică un alt angajat:

Anonim

Reprezentant Vânzări

“Dacă suni aiurea oamenii fără să ai un context pentru conversație, ești doar un spammer pe telefon și ai putea la fel de bine să folosești un robot autodialer. Dacă în schimb stai 3-5 minute să introduci niște notițe în sistem și să programezi niște sarcini și întâlniri, CRM-ul îți schimbă conversațiile viitoare de la „Bună. Vrei să cumperi niște chestii?” la „Bună, domnul X. Când am mai vorbit în Iunie erați pe punctul de a termina lucrul la un proiect mai mare. Cum merge treaba? E un moment bun să reluăm discuțiile?” Cu 5 minute de efort te-ai transformat dintr-un spammer deranjant în cineva care înțelege cât de cât obiectivele clientului și cu care ar putea merita ca acesta să aibă o discuție.”

Iar în ce privește pierderea de timp, aceasta e mult mai mare atunci când nu există un CRM:

Anonim

Reprezentant Vânzări

“Mi s-a părut extrem de enervant să mă alătur în trecut unei companii care nu a avut niciodată un CRM și care a avut ani de zile de interacțiuni cu clienții, întâlniri și informații, toate doar în capul oamenilor de vânzări. Rezultatul: o mulțime de timp pierdut în încercarea de a extrage date de la oameni, de a verifica datele, de a căuta prin carnete de notițe, de a lua urma unor hârtii sau emailuri, de a nu comunica greșit termenii contractuali etc. Introducerea datelor în CRM nu durează, sincer, mai mult de 5 minute, asta presupunând că aveți deja datele (ceea ce ar trebui să fie cazul).”


Anonim

Reprezentant Vânzări

“Ideea de bază a CRM nu este ca tu să introduci detalii fără să te gândești la nimic, ci ca tu să îți dai seama ce trebuie să faci în continuare cu datele pe care le ai.”

Un alt utilizator subliniază și el nevoia de a centraliza eficient informațiile într-un CRM:

Anonim

Reprezentant Vânzări

“Cu siguranță nu ai folosit un CRM așa cum trebuie până acum. Poate fi uneori enervant și consumator de timp, dar nu mi-aș putea imagina să fac vânzări fără unul. Sunt mii și mii de potențiali clienți în teritoriul meu. Cu mulți dintre aceștia s-a vorbit de mai multe ori în ultimii 10 ani și o grămadă au intrat și în funnel-ul de vânzări. Există informații de neprețuit în notițele despre aceștia.”


4. Se tem că pot fi înlocuiți mai ușor

Anonim

Reprezentant Vânzări

“[CRM-ul] mi se pare o pierdere de vreme. Nu o să pun niciodată în el ceva care i-ar permite apoi companiei să creadă că pot să scape de mine și să angajeze alt sales rep pe bani mai puțini, căruia să îi dea “cheile regatului”.”


Anonim

Reprezentant Vânzări

“Știm că vrei să băgăm datele în sistem ca să construiești o bază de date, în caz că o să ne dai afară. Nu e plăcut să ne consumăm timpul ca să îți facem ție bani, în loc să facem bani pentru noi.”

Cred că aceste citate spun mai multe despre persoanele în cauză decât despre CRM-uri. Motivele pentru care un angajat rămâne într-o companie ar trebui să țină de calitățile acestuia, nu de posibilitatea ca el să șantajeze compania prin faptul că are acces exclusiv la datele unor clienți.

***

Este important ca obiecțiile angajaților față de CRM să fie luate în seamă. Sistemul de unul singur nu folosește la nimic dacă nu este acceptat de toți membrii echipei. Chiar dacă am descoperit și opinii anti-CRM, au fost infinit mai puține și mai superficiale decât opiniile celor care iubesc CRM-ul, atunci când este folosit în avantajul tuturor membrilor echipei.